دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1396 - 15:41
مسئول نهاد رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور اعلام کرد

تحصیل ۶۰ تا ۸۰  هزار دانشجوی ایرانی در کشورهای مختلف

مسئول نهاد رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور گفت: بیش از ۱۰۰ دفتر انجمن اسلامی در دانشگاه‌های خارج از کشور داریم که ۶۰ دفتر فعال هستند.
کد خبر : 193553

به گزارش گروه رسانه‎های دیگر خبرگزاری آنا از دانشجو، حجت‌الاسلام سید ابومحمد مرتضوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور در نشست خبری یازدهمین دوره همایش دانشجویان ایرانی خارج از کشور که امروز در دبیرخانه نهاد برگزار شد، گفت: «یازدهمین دوره همایش امسال در مشهد برگزار می‌شود که شعار امسال به عنوان از اسلام تا اسلام در نظر گرفته شده؛ به این معنا که اسلامی که از سوی تکفیری‌ها ارائه می‌شود، اسلام ساختگی و نشأت گرفته از انحرافات است و باید اسلامی را تبلیغ کنیم که نبوی است.»


او ادامه داد: «دو نامه اخیر رهبر انقلاب به جوانان آمریکای شمالی و اروپا علت دیگر انتخاب عنوان این همایش بود. دغدغه جدی رهبر انقلاب در این نامه‌ها این بود که اسلامی وجود دارد که دشمن علاقه‌مند است آن را معرفی کند.»


مرتضوی افزود: «اینکه این نامه‌ها چه تعداد مخاطب و خواننده داشته آمار دقیقی نداریم، اما آنچه که معلوم است این است که این نامه آن طور که باید و شاید به دست مخاطبان نرسیده است. دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه‌های مختلف بهترین ظرفیتی است که می‌توانیم این نامه را تبلیغ کنیم. امسال در این موضوع جدی‌تر وارد شدیم و در همایش نیز آن را دنبال خواهیم کرد تا زمینه‌های ترویج نامه با همکاری این دانشجویان در قالب‌های متفاوت ارائه شود.»


او درباره خروجی‌های همایش گفت: «ماهیت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها یک ماهیت فرهنگی است و نهادهایی که در حوزه خارج از کشور کار می‌کنند، مانند وزارت خارجه ظرفیت نخبگان را معرفی می‌کند تا کشور بتواند از این ظرفیت استفاده کند. همچنین توسط نهاد موضع نظام به نخبگان خارج از کشور ارائه می‌شود و نظام نسبت به مشکلات آنان حساسیت دارد و نسبت به حل آن‌ها تلاش می‌کند.»


مسئول نهاد رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور یادآوری کرد فعالیت فرهنگی برای یک مقطع نمی‌تواند پاسخگو باشد. آنچه که امروزه خروجی این همایش بود ارتباط گرفتن با شهروندان خارج از کشور است که این ارتباط می‌تواند زمینه را برای فعالیت‌های دیگر مهیا کند تا بتوانیم رابطه جدی متقابل بین کشور و نخبه‌ها ایجاد شود.


او افزود: «ارتباط هدفمند بین نخبگان خارج از کشور، از دستاوردهای این همایش است تا بتوانیم از دستاوردهای علمی این نخبگان استفاده کنیم. آمار دقیق از دانشجویان خارج نداریم، اما تعداد قابل توجهی از دانشجویان به کشور بازگشتند؛ که تاثیر همین همایش‌ها بوده است.»


مرتضوی درباره مشکلاتی که از سوی این دانشجویان مطرح می‌شود نیز گفت: «بیشترین مشکل این دانشجویان پروسه جذب آن‌ها در کشور است که همواره از مسئولان دعوت می‌کنیم این‌ مشکلات را بشنوند. وعده‌هایی داده شده که در سال‌های قبل برخی از آن‌ها عملی شده است، اما مشکلاتی هم وجود دارد که مانع می‌شود که ۵۰ درصد از این وعده‌ها عملی شود.»


به گفته او، تاکنون ۵۰ درصد مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور در وعده‌هایی که داده شده به نتیجه رسیده است.


مسئول نهاد رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور ادامه داد: «مشکل، اعتبار مدارک برخی از دانشگاه‌های خارجی است که در این همایش نیز مطرح می‌شود. اعتراض‌هایی از سوی این دانشجویان در این باره صورت گرفت که در ‌‌نهایت ما جلسه‌ای با دوستان در وزارت علوم و بهداشت داشتیم و مطرح کردیم که مشکل جدی باید حل شود.»


او ادامه داد: «وزارت علوم برای حل این مشکل، آزمونی را برای این افراد قرار داد تا مدرک دانشگاه‌های آن‌ها که مورد تایید وزارت بهداشت و علوم نبود، با این آزمون حل شود؛ که حدود ۱۰ درصد مشکلات حل شد، اما تعداد زیادی هستند که با این مشکل همواره مواجه‌اند.»


مسئول نهاد رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور تاکید کرد در طول این سال‌ها سعی شده ارتباط نزدیکی با دانشجویان خارج از کشور داشته باشیم که نشریه و رادیوی اینترنتی داریم. همچنین فعالیت‌های قرآنی زیادی در این دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.و دانشجویان خارج از کشور به عتبات اعزام می‌شوند.


مرتضوی افزود: «در نشست امسال علاوه بر دانشجویان، اساتید خارج از کشور نیز حضور دارند که برخی به تازگی فارغ‌‎التحصیل شده و در کشور مشغول به کار هستند و یا اینکه در دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس می‌کنند.»


او درباره حضور نهاد رهبری در دانشگاه‌های خارج از کشور گفت: «حدود ۱۰۰ انجمن اسلامی دانشجویان در کشورهای مختلف داریم که ۶۰ انجمن فعال هستند. این انجمن‌ها در اروپا، آسیا و اقیانوسیه فعالیت می‌کنند؛ به اضافه اینکه هیات‌ها و انجمن‌های علمی نیز در آمریکا و کانادا فعال هستند. نماینده‌های نهاد نیز از میان همین دانشجویان هستند.»


مسئول نهاد رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور درباره آمار نهایی دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، افزود: «آخرین جلسه‌ای که برگزار شد، تصمیم گیری شد تا آمار دانشجویان خارج از کشور از سوی وزارت خارجه اعلام شود. اما هنوز این آمار ارائه نشده ولی حدودا بین ۶۰ تا ۸۰ هزار دانشجو خارج از کشور داریم که بیشترین آن‌ها در کشورهای آمریکا، کانادا، اروپای غربی و چین تحصیل می‌کنند.»


او درباره ترکیب جنسیتی دانشجویان در این همایش گفت: «۵۰ دانشجوی آقا و ۲۰ دانشجوی خانم از کشورهای مختلف در این همایش شرکت می‌کنند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: انجمن اسلامی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته